måndag 6 oktober 2014

GOR i bil

Idag beger vi oss ut på resa längst kusten sydväst om Melbourne. Sträckan är känd som Great Ocean Road och är verkligen naturskön. Vi hyr bil för att ha full frihet under turen. Tanken har hela tiden varit att dottern ska köra, eftersom hon har nästan ett års vana av att vistas i vänstertraffik. Men den planen kommer på skam då inga biluthyrningsfirmor hyr ut åt personer yngre än 21 år. Dottern är registrerad som medförare men inte ens det får hon alltså vara, så jag får vackert sätta mig i förarstolen och greppa ratten om det ska bli någon utflykt.

 
Naturligtvis är jag väldigt nervöst till att börja med, framför för att komma ut ur stan. Men efter bara några korsningar är vi uppe på rätt motorväg och allt flyter på bra. Som att köra på autobahn ungefär, fast på vänster sida. Under ett kort ögonblick ligger jag längst till höger i tron om att jag ligger i långsam-filen, men inser fort mitt misstag. När vi väl kommer till småbyar längs kusten känns det som att köra i Frankrike. Jag är verkligen glad för att jag har kört bil i andra länder än Sverige, även om de alla har varit på höger sida av vägen. Det ger en viss erfarenhet att falla tillbaka på. Nu ber jag bara till mina högre makter att det ska fortsätta gå bra de kommande två dagarna också.

Hittills har vi sett det stora vida stilla havet, ett vattenfall och vacker grönska. Och en känguru också. Lite fnissigt att äldsta dottern som alltså varit här i elva månader inte har sett en förrän nu och då var det lillasyster som såg den först.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.