fredag 17 maj 2013

Pockethylla

Förra helgen rensade vi en låg lagerhylla som mer eller mindre stått och skrotat utanför pojkarnas rum. Den var fylld av urvuxna barnböcker, spel och en massa rat. Men liggandes dolt instuvat ovanpå den gamla barnböckerna hittade vi äldsta dotterns tonårsböcker. Fina pocketböcker, där flera är skrivna av Katarina von Bredow. Jag har länge drömt om en nätt hylla avsedd för pocketböcker. Jag köper oftast just pocket för det behändiga formatet och vill inte gärna göra mig av med dem när jag har läst ut dem. Speciellt inte de som passar min smak. Och äldsta dottern är bokslukare och har varit det ända sedan hon lärde sig läsa, så kanske kan några läsas på nytt.

Jag har föreställt mig att det skulle vara fint att ställa alla böcker i färgordning, lite av en utmaning eftersom jag tidigare hade mina böcker i alfabetisk ordning och efter kategori. Inte enligt samma ordning som på biblioteket, utan mer efter mitt eget huvud. Men färgordning är harmoniskt har jag förstått och det är värt att prövas i alla fall.

Men för detta behövs en hylla och jag har inte hittat en som fyller mina mått. Därför skapade jag förra helgen en själv, efter egen design. Jag hade en idé om tunna och smala hyllplan som sammanfogas med hjälp av gängstav, muttrar och brickor. Därför ägnade maken och jag ett par timmar åt inköp. Sedan sågade han till hyllplanen och borrade hål för gängstaven. Därefter satte jag lite färg på hyllplanen och monterade till sist ihop allt när den torkat. Jag valde att måla hyllplanen i samma färg som väggen, där hyllan ska sitta, för att gängstaven ska framträda mer. Näst efter böckerna så klart.


Vi räknade lite fel, därför saknas det översta hyllplanet - än. Men hittills är jag väldigt nöjd.

1 kommentar:

  1. Ser väldigt stilren ut,snyggt. Det ska bli kul att se den då vi kommer/ LS

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.