söndag 21 oktober 2012

Återbruk, återvinning och andrahandsvaror

I lördags följde jag med en av mina döttrar till Pingstkyrkans andrahandsbutik och kom hem med flera fynd.

Jag köpte en liten rutig duk till brödfat i vinrött, rosa och vitt som verkade helt oanvänd. Jag har oftast dukar i botten på brödfaten, men ibland passar inte färgen med övriga dukningen eller säsongen. Då använder jag vanliga servetter. Men med den här nya har jag fått ytterligare en att välja bland.

En osthyvel köpte jag också. Osthyvlar är det alltid brist på hos oss även om vi har tre stycken. En är ett hatobjekt som ingen vill använda, en börjar ge upp och en är riktigt bra. Men så hittade jag en söt och lite gammaldags osthyvel där i andrahandsbutiken som jag bara inte kunde motstå. Nu hoppas jag den är bra, men jag har inte vågat testa den än. Den är ju så söt, tänk om den är usel som hyvel, hur ska jag då förhålla mig till den?


Potatisskalare hade vi två av en gång i tiden men den ena är försvunnen och varit borta i minst ett år. I komposten har den inte hamnat för den skattar jag en gång per år och borde ha sett. Det är inte en alldeles orimlig tanke att den skulle ha kunnat hamna i komposten. För flera år sedan försvann en av mina sekatörer. Jag kunde inte begripa var den var och beklagade mig över att den var borta. Men efter något år eller två kom min man till mig med den, som en present, servad oljad och fin. Han hade hittat den i trädgårdskomposten. Men som sagt potatisskalare nummer två har vi aldrig hittat igen. Så det blev ytterligare ett av mina fynd, en ny begagnad potatisskalare.

Bland husgeråd hittade jag en kul men kanske inte så nödvändig grej, en smörkrusare. Ett verktyg som man drar över smöret med för att göra randiga kulor. Kan bli lite festligare att ha smörkulor i en skål eller på fat än att ställa fram Bregott-paketet när man dukar fint. Så den kunde jag inte heller motstå.


Sedan hittade jag två tjocka och i stort sett oanvända handhanddukar i en snygg och höstigt vinröd ton. Ja tack! sa jag och la ner dem i korgen tillsammans med ett nystan av fint tunt ylle. Det kan jag använda när jag gör vantar eller sockor. Eller kanske en luftig schal.

Till sist köpte jag även en låg vas för korta blomstjälkar, VASEN från IKEA och en bedårande delfin i glas som ska pryda badrummet.


Så jag har alltså fått två vinröda handhanddukar, en liten duk till brödfat, en osthyvel, en potatisskalare, ett krusjärn för smörkulor, ett nystan av tunn fin ull, en liten vas och en delfin för 108 kronor! Jag är jättenöjd med mina fynd, men någonstans inom mig känns det nästan som stöld. Det är faktiskt skamligt billigt och bara möjligt tack vare alla dessa glada och entusiastiska frivillig-arbetarna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.