onsdag 17 oktober 2012

Varierade odlingsresultat

Jag har verkligen inte fått lön för mödan när det gäller årets vitlöksskörd. Den blev inte alls så som jag hade önskat.
Vitlöksskörd 2011
Fjolårets odling placerades i bakkant av en ny rabatt. När det var dags att skörda var vitlökarna stora och jättefina. Årets odlades i en pallkrage avsedd och använd för just odling. De blev inte alls så stora och fina som jag hade föreställt mig att de skulle bli. Jag såg redan under sommaren att lökblasten var klenare än fjolårets. Några tynade faktiskt till och med bort.

Vitlöksskörd 2012

Nu funderar jag på vad som kan ha gått fel. En teori är att jorden i pallkragen är utarmad även om jag tycker att den inte borde vara det. Jag tillsätter alltid antingen hushållskompost eller naturgödsel ett par veckor innan vårsådden. Men när det gäller den här pallkragen är jag osäker. Det kan vara så att jag medvetet lät bli att gödsla förra hösten eftersom näringen kan lakas ur på våren, med smältvattnet.

En annan teori är att årets vitlök inte har fått lika mycket sol som fjolårets. Jag har mina pallkragar i bakkant på tomten och strax bakom växer gles skog med höga tallar. Mitt på sommaren är det egentligen inget problem eftersom solen står så högt, men eftersom vitlök sätts hösten innan skörd så kanske de spelar roll.

En tredje teori är att jag skördade för sent. Vitlökarna hade hunnit få bebisar eller vad man nu ska kalla det. Små nya vitlökar som kommer en bit upp på blasten. Det fick i och för sig fjolårets vitlök också och även de var kraftigare än årets bebisar.

Inför nästa år har jag nu satt vitlöken i en djupare pallkrage. Jorden består i stort sett bara av påsjord och gödsel som man får betala hundra kronor för fyra stycken för, vilket duger bra vid odling av potatis. För det är just potatis jag har odlat i år i den djupare pallkragen. Proportionerna har varit tre jord och en gödsel till att börja med. Sedan har jag fyllt på med fler jordpåsar allt eftersom potatisen ska kupas. Det verkar som att potatis inte behöver inte bättre jord än så eftersom de är inte så näringskrävande.

För mycket näring kan däremot inverka negativt på potatisens smak och konsistens, allt enligt litteraturen. Jag har själv ingen praktisk erfarenhet av det. Bara att de två år jag har odlat potatis med påsjord så har det blivit omkring tjugo-tjugofem liter potatis vid respektive skörd. Det tycker jag är mycket med tanke på att jag odlar på liten yta och egentligen sätter potatisen för tätt.

Förra året, när jag satte mandelpotatis, vill jag minnas att det gick åt tretton potatisar på en odlingsplats som är en pallkrage stor och två pallkragar djup. I år satte jag ännu fler potatisar av en sort som heter Amandine, en fransk delikatess som kan skördas tidigt. Jag minns inte exakt hur många, definitivt fler än tretton, men färre än tjugo. För att rymma fler sätter jag dem omlott i stället för i raka rader. Jag har fått för mig att de får tillräckligt med livsutrymme om de sätts omlott. Ungefär på samma sätt som när man bakar, man lägger kakor eller bullar omlott för att rymma fler på plåten utan att de jäser eller flyter ihop.

Även om utfallet av vitlöksodlingen inte var till belåtenhet, så är jag nöjd med potatisens. Stora fina och utsökta att rosta i ugnen med det tunna skalet kvar, ripplade med god olivolja och generöst saltade med flingor. Dessutom älskar jag att jobba i trädgården och har i alla fall fått njuta av det. På så sätt kan jag konstatera att erfarenheten i sig är värd varenda tidsenhet, energignutta och svettdroppe. "Always look on the bright side of life! pfipfi pfipfi pfi pfi pfipfi pfi pfi"

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.