tisdag 9 juli 2013

Glutenfritt fröknäcke

Till ruccolapeston som jag berättade om i förra inlägget bjöds ett fröknäcke. Det är enkelt att göra och går snabbt att blanda ihop, gräddningen tar däremot tid men då kan man roa sig med annat.


Jag har gjort fröknäcket flera gånger. Bland annat till min äldsta dotters examenslunch där en av gästerna har celiaki, det vill säga är glutenallergiker. Då serverade vi ost till, vilket också passar bra. Jag kallar knäcket för Kerstins fröknäcke eftersom min äldsta dotter har fått det av sin pojkväns mamma, som heter just Kerstin.

Kerstins fröknäcke innehåller
0,5 dl linfrö
0,5 dl sesamfrö
0,25 dl pumpakärnor
0,75 dl solroskärnor
2 dl majsmjöl
1 krm salt
0,5 dl olivolja
2,5 dl vatten
flingsalt

Börja med att sätta ugnen på 150 grader. Lägg ett bakplåtspapper på en plåt av storleken 30x40 cm.

Blanda alla frön och kärnor tillsammans med majsmjöl och salt i en bunke. Tillsätt oljan och rör om. Koka upp vattnet och tillsätt det. Rör allt till en jämn gröt. Skulle smeten blir för hård kan man tillsätta lite mer vatten. Vänd ut smeten på bakplåtspappret och bred ut den jämnt. Ända ut i kanterna. Strö över lite flingsalt eller mald kvarnsalt. Grädda mitt i ugnen i ca 70 minuter och låt knäcket kallna innan det bryts i bitar.


Jag har provat att baka både tunnare kex och tjockare knäcke av det här receptet. När jag vill ha tunnare brukar jag lägga ett bakplåtspapper ovanpå och kavlar sedan ut smeten litet till. Sen micklar jag lite med kanterna för att få dem jämntjocka och raka. Jag trycker in och fördelar om smet, på så sätt slipper jag brända kanter. Till sist använder jag en kaksporre och gör skåror med. Jag vill ha jämnstora bitar och tycker att det blir lättare att bryta med skåror, men det är säkert en smak- och vanesak.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.