tisdag 23 juli 2013

En virkad trasmatta till

Så här blev den, min senaste dörrmatta, virkad av andrahandsfyndade mattrasor i röda, rosa och vinröda nyanser.

Jag blev inte helt nöjd. Det är något i kompositionen som inte stämmer, tror det är den röda randen som blev för utmärkande. Tanken var att den skulle fungera som ett balanserande mitt, men istället skaver den i mina ögon. Kanske hade jag tyckt att det blivit bättre med en tunnare rand eller att jag hade virkat med en remsa som var mönstrad. Föreställer mig att det hade blivit lite mer liv eller balans då.



Sedan grämer jag mig lite över att jag virkade hårdare och hårdare ju längre jag höll på. Mattan har blivit böjd på grund av det och det går inte att sträcka ut, hur mycket jag än försöker. Men strunt samma, den rätta funktionen har den i alla fall. Med den nätta storleken av inte fullt 80x50 centimeter passar den att ligga innanför altandörren.

I huvudet har en idé börjat ta form - blir jag allt för störd på mattan viker jag ihop den, virkar sidostycken och handtag eller en bärrem. Vips så blir det en väska!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.