måndag 25 februari 2013

Lösa hundar och springning

Innan vi åkte tänkte jag använda Thailands-tiden till att komma igång med joggandet igen. Men det har inte blivit som jag ville. Det finns alldeles för mycket lösa hundar här. Många tillhör troligtvis en ägare trots att de är lösa, men deras vaktinstinkter är det inget fel på. För det mesta skäller de hundar som är innanför staket eller stängsel mest, men de som är lösa är för nyfikna för min smak.

För fem, tio år sedan var jag väldigt, väldigt, VÄLDIGT hundrädd och litade inte på en enda hund, vare sig den var lös eller kopplad. Även om matte eller husse försäkrade att "den vill bara hälsa" så dubblade mitt hjärta sina slag när jag mötte en hund på mina prommenader. Kulmen blev när en ägare skälde ut mig för att jag gjorde fel när hans tre lösa hundar kom springande emot mig. Jag tvärnitade när jag såg att de tog sikte på mig, vände ryggen åt dem och skrek till ägaren att ta in hundarna. Då fick jag (minsann) veta att genom mitt beteende gjorde jag mig mer intressant för hundarna än om jag bara hade gått förbi. Till en början blev jag mest förbluffad och irriterad över att jag blev utsedd till syndabock, men bestämde mig ändå för att börja bekämpa rädslan. Jag började läsa på mer om hundar, deras kroppspråk och hur man bör bemöta dem. Därför har det sakta men säkert blivit bättre och bättre.

Men här känns det inte som man riktigt kan känna sig trygg ändå, för här håller de lösa hundarna ofta ihop i mindre flockar och kan hetsa varandra. Maken som tränar inför maratonlopp, springer ändå, men har med sig ett plaströr på sina rundor. Tydligen ska hundarna ha respekt för käppar och pinnar och de flesta har troligtvis fått smaka på ett rapp eller två från sådana. Jag har i och för sig svårt att tänka mig att en hund blir vänligt inställd av det, men i det här fallet gäller det att visa vem som är starkast, inte vem man kan lita på.

Nu är det inte bara hundar som gör det svårt att jogga eller springa utomhus. Värmen gör sitt till också. För att få långpass i benen köpte maken klippkort på ett gym där det bland annat finns löpband. Han hade tyvärr inte hunnit att vara där mer än tre, fyra gånger innan ägaren kom fram till honom och oroade sig för sin utrustning. Löpband ska tydligen vara väldigt dyra i inköp och makens tretimmarspass nöter naturligtvis. Så därför blev han erbjuden pengarna tillbaka, för på löpbanden fick han inte fortsätta göra långpass. Hur många har blivit bannade från ett gym på grund av att de håller på för länge?

1 kommentar:

  1. Härliga Lena, började med att le men gapskrattade när jag kom till det med löpbandet :-)

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.