måndag 18 mars 2013

Bangkok shopping weekend, del 1

I drygt två veckor har vi haft äldsta dottern på besök och tillgång till goa vänner hemifrån. Nu har de åkt hem och tomrummet fyller jag med att skriva om våra dagar tillsammans.

Första hela helgen åkte vi mammor med våra döttrar till Bangkok för att shoppa. Vi åkte med privatbuss båda vägarna vilket jag verkligen kan rekommendera. Det kostade oss 3000 Bath enkel väg, vilket i och för sig är bra mycket mer än 202 Bath/person som det kostar att åka tåg i första klass. Men för oss som var ett sällskap på sex personer övervägde fördelen med privatbuss framför det lägre priset att åka tåg. Framför allt är det väldigt praktiskt att man åker direkt från dörr till dörr. På morgonen, när vi alla var lite trötta, var det himla skönt att bli upphämtad vid huset och avsläppt vid hotellet efter nästan tre timmars resa. När vi skulle tillbaka till Hua Hin var det utan tvivel helt gudomligt att bli hämtad vid hotellet. Två intensiva shoppingdagar kändes i benen och väskorna hade blivit både tyngre och fler.

Första dagen åkte vi till Chatuchak Weekend Market där en myriad av gångar är fyllda av allehanda varor. Husdjur, kläder, husgeråd, väskor, mat, skor, växter, antikviteter, tyger - det mesta finns där.


Först ville jag egentligen bara titta för att få ett grepp om stället, men insåg ganska snart att man inte hinner kolla igenom allt utan att handla samtidigt. Det hann jag i alla fall inte i och för sig, men det beror nog på att jag är lite långsam av mig. Turligt nog fick jag sällskap av döttrarna och lockades att handla ganska snart. Det kändes som att vi handlade väskor i parti och minut, bland annat hittade vi alla tre varsin Mullberry-väska - kopior så klart - som motsvarade våra behov. Äldsta dottern köpte ytterligare en väska för större vardagspackning såsom skoldator, -böcker och träningskläder. Jag förälskade mig i en sisalväska, eller egentligen flera, men köpte bara en av dem.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.