tisdag 19 mars 2013

Bangkok shopping weekend, del 2

Senast jag var i Bangkok var för tjugo år sedan. Då luffade maken och jag runt i Thailand under sju veckor med lätt packning i våra ryggsäckar. Men vi startade med en vecka i Bangkok bland annat för besök hos skräddaren, men framför allt för vigsel på Svenska ambassaden.

För några helger sedan var jag tillbaka för en shoppinghelg tillsammans med väninnan, hennes döttrar och mina döttrar. Äntligen! vill jag bara utropa. Bangkok har utvecklats till en funktionell och vacker stad, i alla fall där vi uppehöll oss. Sky Train och tunnelbana gör att man med lätthet tar sig genom stan på kort tid och utan trafikstockningar.


Mest fascinerad är jag av lösningen med skywalks, alltså gångvägar i luften, för att underlätta för fotgängare att ta sig från ena sidan av gatan till den andra. Visst, lösningen är inte helt handikappanpassad eftersom man måste gå upp för trappor för att komma till gångbanan ovan mark. Men jag kan inte se en bättre lösning utifrån hur vägnätet ser ut och det myller av trafik som dagligen pulserar genom staden. Tänk att jobba med gatu- och stadsplanering i Bangkok - vilken utmaning!

Vägtullar och förbättrad kollektivtrafik har säkert bidragit till att begränsa antalet personbilar i city. Men många taxibilar och Tuk-tukar finns det. De ser ut som syrliga karameller när man tittar ner från skywalken, fint lackerade i lila, ceriserosa, orange, rött och gulgrönt.


Hur som helst är jag för tillfället helt förälskad i Bangkok och har lyckats övertala familjen att ta en tur dit tillsammans innan vi lämnar Thailand för den här gången. Så till nästa vecka har maken bokat två hotellnätter för oss och de tre yngsta barnen.

3 kommentarer:

  1. Det verkar inte vara alls som jag minns det från besöket sommaren 1991. Om jag inte minns fel så träffade vi Jörgen i vimlet på en gata som var populär bland "backpackers".

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är nog mycket som har förändrats i Thailand över huvudtaget under de +20 åren sedan ni och vi var där. Jörgen minns också att det var på Khao San Road (i back packer-destrikten med samma namn) som ni stötte ihop med varandra.

      Radera
  2. Visst ja, det var så gatan hette :-)

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.