tisdag 24 september 2013

Ringblommor, dill och jordärtskockor

Nu blåser höstvindarna kring husknuten och morgontemperaturen kryper närmar och närmare nollstrecket för var dag som går. Odlingssäsongen närmar sig slutet och mycket är skördat men inte allt.


Ringblommorna lyser fortfarande upp i en av odlingsrutorna. De är inte riktigt lika fina som på bilden för den är tagen för mer än en månad sedan, men det har varit fin färgharmoni att odla ringblommor tillsammans med dill och jordärtskocka. Hela rutan har gått i uppiggande gult och lime. Nu har dillen helt gått i kron (eller vad det nu heter) och bildat bruna frön. Och jordärtskockan som är mer än 1,5 meter hög har fått blomknoppar som nog inte hinner blomma innan frosten spränger de gröna cellerna. Jag fick några knölar av en kollega förra hösten och i år har de bara fått växa till. Men nästa år ska jag skörda.

Ringblommor odlar jag för att göra salva. Förra året la jag färska kronblad från ringblomma i en burk och fyllde på med olivolja. Det fick stå och dra ett par veckor i ett soligt fönster, sedan silade jag bort bladen. Därefter värms oljan och lite bivax smälts med i.

I år har jag först torkat bladen sedan slagit på olja. Hoppas att salvan blir lika bra i år.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.