söndag 1 september 2013

Vitlök och rödlök

Nu har turen kommit till sammanfattning av årets odling av vit- och rödlök. Lök ska man skörda när blasten viker sig ner och börjar torka något. Men det är svårt att vänta tills dess, nyfikenheten tar ibland över.


Vitlöken är helt skördad och jag kan lite besviket konstatera att lökarna inte blev lika stora som den allra första gången de odlades. I år heller. De togs upp för ett par veckor sedan men hade säkert kunnat vara kvar i jorden ett tag till. Tydligaste tecknet på det är att en av vitlökarna inte hade klyftat sig än, utan är en så kallad solovitlök. Men flera av de andra hade fått smålökar uppe på blasten, så jag kände mig manad att skörda. Dessutom gjorde en ofrivillig samodlingen med potatis att jag ville ta upp vitlöken helt.

Rödlök i mittenrutan i vänstra odlingsfältet, vitlök i odlingsrutan till höger.
Det är inte så att jag medvetet har satt potatis i tillsammans med vitlök. Orsaken till att de har växt tillsammans i år är att små potatisar blivit kvar i jorden från fjolårets odling. De slank väl mellan grepens gafflarna kan jag tänka. Det brukar finnas små potatisar, inte större än en jordnöt, bland den skördeklara potatisen. Redan tidigt i sommar började något spira mellan vitlöksblasten som fort visade sig vara potatis. När så potatisblasten helt dolde vitlöksblasten drog jag upp all vitlök trots att de säkert hade kunnat växa tillsammans ett tag till.


Jag är väldigt nyfiken på om den här spontana samodlingen ger någon potatis eller om det bara ger blast, men jag ska försöka att vänta ett tag till innan jag tar till grepen.

 

Rödlöken ser ut att bli bra, det är andra året jag odlar rödlök. I våras satte jag smålökarna tätare än rekommenderat, kanske med 10 centimeter mellanrum. Det har funkat även om lökarna inte blir gigantiska. Fast å andra sidan jag vill inte ha för stora rödlökar eftersom vi sällan använder stora lökar i matlagningen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.