söndag 28 april 2013

Minnen från en annan kontinent

Trädgården som hör till det hyrda huset i Thailand är dekorativ och smakfull. Den har flera olika träd och växter som är väldigt vackra men som tyvärr aldrig skulle fungerar här hemma. Jo, som krukväxter kanske, men inte i min trädgård som är anpassad till odlingsvillkoren i zon 5.
Gardenia
Gardenian har jag sett som krukväxt i blomsteraffären här hemma. I Hua Hin-trädgården växer den som en halvhög buske, cirka en och en halv meter hög. Inte särskilt frodig eller massiv i grenar och bladverk, mer glest växande. Men otroligt vacker när man kommer i närkontakt med de vita blommorna.


En annan buske, som jag inte har kunnat utröna vilken det är, används till häck i de flesta trädgårdarna på området. När den inte är ansad eller inklippt blommar den med intressanta röda blommor, grupperade i flock. Bladen liknar buxbombuskens eller ligusterns. Men jag har ingen aning om vad det är för växt. Kanske kan någon som läser sprida lite ljus i frågan?


Sedan finns en mycket vacker näckros med nästan syntetiskt lila blommor och som öppnar sig endast ett par timmar varje dag. Den är planterad i en stor kruka av stengods och placerad på en piedestal av samma material. Till en början stod den på huvudentréns uppfart men var nära på att gå en för tidig död till mötes. Vi möttes i en hälsovådligt närkontakt, jag och näckrosen. Hälsovådlig för oss båda. Jag råkade nämligen gå rätt in i den, välta den och ha sönder krukan som den växte i. Det ville sig inte bättre än att jag skar upp ett ganska djupt sår på insidan av armen, i höjd med armbågen. Så pass djupt faktiskt att jag behövde söka läkarvård. Som tur var behövdes inte såret sys men väl rengöras, tejpas med suturtejp och smörjas två gånger om dagen med antibiotika i en vecka. Under tiden fick jag inte bada. Jobbigt när dagstemperaturen håller sig nära 30 grader.

Den stackars näckrosen hade det nog värre. Den fick ligga i en svart plastsäck i flera dagar innan den planterades om i en ny kruka. Den återhämtade sig ganska bra, men ville inte blomma något mer under tiden jag var kvar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.