söndag 21 april 2013

Odlingslängtan

Dagen har varit riktigt bra och avslutades med ett motionspass bestående av både rask promenad och ganska snabb jogg. Och det var nog tur det för jag har nog fått i mig energi för flera dagar framåt. Svägerska, tillika makens syster och barnens faster fyllde år idag och bjöd på fika. Man hade dukat upp med två tårtor och en bakelse samt bullskivor och kaka. Allt frestade och jag smakade på allt utom bullan, med sockerchock och kaffedarr som följd. För söta bakverk kräver kaffe. Tre koppar kompletterade en rulltårtsliknande bakelse med blåbär och lemon curd, en bit chokladtårta av det kaloristinnare slaget, en mindre bit marängtårta samt en kolakaka.

Till middag bjöd maken på en variant av Pulled pork. Lammstek tillagas i ugnen tillsammans med en massa goda kryddor (vitlök, lök, oregano, salt, peppar, rosmarin, timjan) i fem timmar. Smaken av lamm är lite speciell, påminner lite om chevre-ost i min mun, och gör sig väldigt bra tillsammans med ett robust bröd, massa grönsaker och en klick creme fraiche kryddad med vitlök, salt och peppar. Och jag blev proppmätt för andra gången samma dag.

Men dagen började med en sväng till Plantagen där jag inhandlade en påse sättpotatis av sorten Mandel och röd sättlök samt en handfull fröpåsar inför odlingssässongen.


Morot har jag lovat en av sönerna att vi ska odla mycket av i år, så den köpte jag en stor påse av. Jag fingrade på en påse Sugersnax-morötter men de fanns bara i liten påse. Så det fick bli Porkkana istället, en sommarmorot som kan skördas ganska tidigt. Att få dra upp morötter och äta direkt är en av fördelarna med att ha en mamma som är odlingsnörd. Potatis har han också beställt. Den äts rostad i ugnen med olja och salt, delad i klyftor eller halvor med skalet på. Mandelpotatis blir fantastiskt god av att rostas. Förra året odlade jag Amandine som ska vara en mandeltyp, men kan skördas tidigare än just mandelpotatis. Om jag hittar den kommer jag nog att slå till och skaffa ytterligare några pallkragar för det skulle vara kul att jämföra smakerna vid samma måltid.

Äldsta dottern äter mycket haricots verts så en sort med gula bönor ska jag för första gången prova i år och hoppas på god skörd. Även broccoli ska debutera bland odlingarna i år. Det äter hon också mycket av men uppskattas även av flera i familjen. Sedan tycker jag själv mycket om rödbetor, gärna kokade eller bakade i ugnen som avnjuts tillsammans med chevre. Jag köpte den polkarandiga för att den ser så fin ut när den är skivad och jag hoppas att den även har god smak och bra odlingsegenskaper. Dill ska jag också testa - igen. Det brukar inte gå så bra, så i år ska jag gå runt i trädgården och slänga ut frön lite här och där bland perenner och buskar. Jag har läst någonstans att det kan vara ett knep för att se var växten trivs. Jag hoppas att den vill växa hos mig och även gå i frö. Säger man så när de bildar de dekorativa kronorna som kan användas på kräftfatet eller i gurkinläggningen? Kanske, hur som helst så hoppas jag ganska mycket på den.

Till sist köpte jag en påse solrosfrön. Jag hittade en hög sort som har röda kronblad som jag tror kan vara fin. Jag hoppas att den hinner bilda solrosfrön för jag blir glad av att titta på när fåglarna har fest.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.