lördag 8 december 2012

Julens goda

Jag lagar inte jättemycket mat om jularna, men det finns några tillbehör som jag inte gärna är utan på julbordet.

En återkommande favorit är leverpastej smaksatt med glögg. Den har blivit som en tradition för mig. Det finns alltid en bit av den här glöggpastejen på julbordet, men jag börjar njuta av den så snart den svalnat. På en smörgås till frukost eller mellanmål, allt medan kalenderljuset sakta brinner ner ytterligare ett datum.


I en gammal kokbok hittade jag för många år sedan en rödbetssallad som har blivit ett måste. Den är smaksatt med syrligt äpple, lite gräddfil och pepparrot. En riktig höjdare som känns fräsch och är inte alls mäktig som många julsallader annars kan vara. Till fyra deciliter inlagda rödbetor går det åt ett syrligt äpple, cirka en deciliter gräddfil och någon matsked pepparrot. Rödbetsskivor och äppelbitar, utan skal och kärnhus naturligtvis, hackas snabbt i matberedare med kniven. Därefter blandas allt ihop till önskad konsistens och styrka. Jag gillar när min rödbetssallad har lite sting och är därför ganska generös med pepparroten, men det kan man vara försiktig med om man inte vill ha det så starkt. Det går att utesluta gräddfilen också om man vill.

Hemgjord senap är ett annat måste och har blivit en klassiker. Den görs på Colemans senapspulver, socker och grädde. När den kokat klart spetsas den med lite Kaluha och ska gärna vara så pass senapsstark att det kittlar i näsan. Men i år ska jag prova en annan variant. Familjen kommer att fira jul med min släkt och i den finns glutenallergi att ta hänsyn till. Colemans senapspulver innehåller vetemjöl och därför ska jag utgå ifrån ett annat senapsrecept som Tareq Taylor gjorde i Trädgårdsonsdag. Eftersom jag gillar kaffesmaken i min vanliga senap så kommer jag att titta lite på det här receptet också och försöka kombinera dem.

Det är oftast så jag gör när jag bakar eller lagar mat. Jag utgår från ett recept men hämtar inspiration från andra samtidigt. Jag undrar vad det betyder, att ha svårt att hålla sig till ett recept? Jag vill gärna tro att jag har samlat på mig så pass mycket erfarenhet att jag numera vågar ta ut svängarna lite mer i min matlagning.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.