måndag 31 december 2012

Nyårspyssel

Med nyårsdukning i åtanke har jag skapat servettringar av luffartråd. 


Jag tycker att det kan vara klurigt att upprepa samma form flera gånger. Eller egentligen brukar jag hänga upp mig på att formen inte blir identisk från ett objekt till ett annat. Därför fick det bli olika mönster på servettringarna. Skapade i stunden utan tanke på att de ska föreställa något. I övrigt är luffarslöjd enkelt. För att komma igång behövs bara ståltråd, en avbitartång att nypa av med och en rundtång att böja tråden med. Sedan kan man ge sig hän.



Ofta böjer jag på fri hand, bara med rundtången och mina fingrar. Men, som idag, tar jag först hjälp av något som motsvarar storleken på det jag tänker skapa. För att få varven på servettringarna lika stora till exempel, virade jag först ståltråden fem varv kring en rund träpinne med cirka 4 centimeters diameter. Därefter formades ändarna på fri hand.

Och nu är jag riktigt nöjd med mina första servettringar och önskar därmed  
Gott slut!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.