tisdag 1 januari 2013

Färg och form

Det är nytt år och med den kommer nya möjligheter. I trädgården kommer rabatter att skapas eller grävas om. Växter kommer att flyttas, tas bort eller kompletteras. Men just den här rabatten, som jag tycker mycket om, genomgick en vitalisering i fjol så den kommer jag inte göra så mycket i.


Den är sammansatt främst utifrån bladens färger och former. I de fall växterna ger blommor ska de antingen vara vita eller mörka. I toner som brunt, violett eller blått. Rabatten ligger i norrläge, med bra väldränerad men fuktig jord och många soltimmar under växtsäsongen. Här i norra Sverige har vi många ljusa timmar under sommaren och jag tror att det är tack vare att solen går upp i nordöst och ner i nordväst som just den här rabatten är så frodig.

Längst bak och inne i hörnet har jag randgräs bakom en ormbunke, som är drygt 15 år gammal. Lite här och var finns flera aklejor med olika blad- och blomfärg som genom åren förädlat sig själva. Plymspireor med vita blommor, förökad genom delning, står tillsammans med en vitblommande näva och blåblommande rödbladig revsuga framför ormbunken. Höstsilveraxet hinner aldrig blomma men har vackra rödbruna blad som gör sig fint bredvid den större funkians ljusgröna. Framför står flera plantor av en annan funkia med blågröna blad samt ytterligare en variant med vitt längs bladets kanter. Mellan höstsilveraxet och funkian ståtar en kirgislök. Den blommar med en fin lila boll som pryder ända fram till sen höst med en vacker fröställning.

På våren skjuter det upp liljekonvaljer också, mellan höstsilveraxet och funkiorna, men oftast hinner jag bara se bladen för de döljs snabbt av de andra växterna. För att lukta på den ljuvligaste av blomdofter knäböjer jag därför inför min rabatt och gömmer ansiktet bland växterna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.