lördag 5 januari 2013

Mellandagspyssel

En kollega och jag brukar prata stickning. Bland annat. Hon har tipsat mig om hur man kan sticka sockar utan häl. Det görs genom att man vrider mönster. Jag googlade och hittade ett bra mönster på Järbos hemsida. Men nu har de gjort om den och det verkar inte finnas längre. Som tur är har jag sparat en kopia på hårddisken.

Principen är att sticka resårstickning två räta och två aviga i några varv. Fyra enligt Järbo-beskrivningen, jag stickar tre varv. Därefter förskjuts mönstret en maska. Första räta maskan stickas över den sista aviga maskan i föregående resår. På så sätt vrids mönstret.

Nu inför jul gjorde jag små tuber till min brorsdotter som bara är några månader. Tanken var att de skulle kunna användas till både händer och fötter, men den lilla har större fötter och händer än vad jag föreställt mig. De blev inte så luftiga och gosiga som jag hade tänkt. Dessutom satte formen på dem igång fantasin och associationsförmågan hos både barnafadern och fastern. Vi blev lite slamsigt fnissiga mitt i julklappsöppnandet. Därför visas inga bilder på vantarna/sockarna, även om det kanske skulle locka hit läsare.


Inspirerad av tekniken bestämde jag mig för att prova mönstret i ett par vantar och konstaterar att det funkade alldeles utmärkt. Tummen blev något för lång för min hand, men det kanske är bra med lite luft längst fram. För att tillfredsställa mitt behov av symmetri vred jag ena vantens mönstret åt ena hållet och andra vantens åt andra hållet.


Nu ska jag bara fästa några trådar innan de är färdiga för någons händer.

2 kommentarer:

  1. Såå varma och goa. Dom kommer att värma mig och mitt hjärta under tiden ni är borta <3 <3 <3/LS

    SvaraRadera
  2. Det låter härligt! Du kan ha dem när du är ute och går med yngsta barnbarnet. Du med dina och hon med sina :-)

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.