torsdag 29 november 2012

Kärt stök

Imorgon ska jag börja med julstöket. Gardiner ska bytas, adventsljusstakar ska kontrolleras, fönsterstjärnor monteras, hyacinter inhandlas och utomhusbelysning sättas upp. En hel del att göra med andra ord, men ändå ett kärt besvär.

Under Allhelgona-helgen var jag sugen på att sätta upp utomhusbelysningen, men kom mig inte för.  Förr var jag principfast och alldeles för sträng mot mig själv. Jag satte inte upp någonting innan dagen D, det vill säga den första advent. Numera är jag mer tillåtande. November är alldeles för mörkt för att inte få tjuvstarta lite med ljusslingor ute. Dessutom är tiden för julförberedelser nästan så kort den kan vara i år och i mitt tycke alldeles för kort. Det bästa är när sista advent är sex dagar innan julafton, för då finns gott om tid till allt jag vill göra. Och det är viktigaste numera, att bara göra det jag vill, inte det jag tror att jag måste! Jag har därför inga problem med att hänga upp gardiner utan att putsa fönstren. Det kan jag göra när jag byter tillbaka i januari, när ljuset återvänder och lorten börjar synas riktigt mycket.


I år vill jag, som alla andra år, baka pepparkakshus. Ända sedan 1996 har jag och maken gjort det. Första året bakade vi med ett litet barn, numera med fyra stora. Då, vid vårt första pepparkaksbygge, använde vi ritningar till vårt blivande hus som modell. Resultatet blev inte helt lyckat. Proportioner och hållfasthet var inte anpassade för pepparkaksdeg, förstås. De senaste åren har vi gjort en pepparkaks-by, med ett par små hus och en kyrka, istället för bara ett hus. Men förra året fick var och en ett eget litet hus att dekorera helt efter eget tycke. Det var praktiskt av många orsaker. De åren barnen fick dekorera en del var av ett hus, ville de äldre inte låta de yngre ansvara för framsidor eller synliga takdelar. Man kan säga att deras syn på estetik skiljer sig, både då som nu. De yngre barnen dekorerar sina hus framför allt med den kommande plundringen i åtanke. Ju mer non-stops, kristyr och silverkulor, desto godare i januari.


Pepparkakshus vill jag mest baka för att de sprider en ljuvlig doft av jul, men såklart vill jag baka för att äta också. Saffransbullar, smultringar, hasselnötskakor bland annat. Smultringar bakade alltid min mormor till jul och mamma blir nostalgisk när hon äter dem. Smultringar är förresten det norska ordet för flottyrringar så det är en slags munkar alltså.

Men först ska belysning och gardiner upp.

1 kommentar:

  1. Hej du bloggare, allt ljus vi kan få genom stakar,slingor,stearin gör gott med oss.Minns då jag var liten och allt och då menar jag allt skulle gås igenom för att möta julen.Husmödrarna hade ett oerhört krav på sig och vi ungar förstod inte vilket jobb som låg bakom.Att de sedan nästan avsvimmade skönk ner i stolen på julaftonskväll var inte till nytta för någon.Gott att ta vara på det som är viktigt./LS

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.