torsdag 1 november 2012

Skrämmande låga priser

På bara några dagar har familjen tillryggalagt nästan 150 mil. I söndags drog vi 73 mil söderut och tre dagar senare vände vi hem igen. Detta för att få träffa en ny liten familjemedlem.

På vägen hem stannade vi till på ett av landets Ikea-varuhus för att äta lunch. Jag och döttrarna gick till lunchrestaurangen medan maken följde sönerna till Ikeas snabbmatshörna där varmkorvar lockade. Maken la ut 55 kronor. För det fick han sex korvar, två läsk, en kaffe och tre kanelsnäckor. Jag betalade 154 kronor och för det fick vi en Caesar-sallad, en räkmacka och en gravad lax med potatis och hovmästarsås, tre vatten, två kaffe och tre chokladmousse. Sex personer fick alltså lunch med guldkant för drygt 200 kronor, även om grabbarnas käk inte kan klassas som annat än bukfylla utan något större näringsinnehåll. Räkmackan är tveksam, men den hade i alla fall rikligt med räkor och ett skivat ägg. Laxen och salladen däremot är i mina ögon fullvärdig lunch. 209 kronor!?

Jag ifrågasätter starkt att det överhuvudtaget finns en lönsamhet med dessa priser och ställer mig frågan: Vilka är förlorare? Företaget Ikea, de anställda på Ikea eller underleverantörer till Ikea?


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.