måndag 5 november 2012

Sprängfylld livskraft

Efter sommarens blomning har jag nu flera kuvert med frön. Det vanligaste är att jag klipper bort fröställningar på de växter jag inte vill ha fler av innan fröna mognar. Framförallt daggkåpan håller jag efter. Jag har hur många plantor som helst och alla stammar ur en enda som sattes för mer än tio år sedan.


Samma sak är det med stjärnflockan och den vackra vita myskmalvan. Fast fördelen med att ha många plantor av samma sort är att man kan plocka omfångsrika buketter.


När det gäller perenner, lökar och tvååringar brukar jag oftast sprida ut fröna direkt. Antingen nära mamma-plantan för att lättare känna igen groddbladen när de gror samtidigt, eller där jag vill ha fler. Men i år har jag sparat frön i separata små kuvert, vikta av tidningspapper.

För några år sedan köpte jag en ljusblå grekvädd som jag tycker är väldigt söt. Jag har försökt få fler av den genom att sprida frön direkt i rabatten, men det har hittills inte lyckats. Eftersom det skulle vara trevligt med fler av den ska jag därför till våren försöka driva upp några plantor i kruka istället. Och hoppas på att det lyckas bättre. 


Efter vårblomningen torkade jag kapslar med frön från mina kungsängsliljor, har både lila och vita. Jag tänker dela med mig av dem till släkt och vänner, även om det i och för sig kommer att ta ett antal år innan lökarna har vuxit på sig så pass att de ger blommor. Men det är kul att testa.

Även om tvååringen digitalis, eller fingerborgsblomman, nästan är som ett ogräs med sin livskraft och gro-villighet torkade jag några fröställningar från både vita och rosa blommor. Jag är lite sugen på att använda fröna till gerilla-odling, men vet inte riktigt om jag törs. Just digitalis är lite giftig och kan användas medicinskt, mot hjärtflimmer tror jag. Jag vill ju inte riskera att få ett liv på mitt samvete. Men å andra sidan har jag svårt att tänka mig att någon skulle äta av växten bara så där utan vidare.

Det vore hur som helst härligt att kasta ut frön lite här och var till lyst för andra. Till exempel i rondellen närmast min bostad. I den växer bara ett glesare gräs, möjligtvis ogräs, och verkar inte skötas på annat sätt än att plätten klipps på sensommaren. Där skulle det vara trevligt med lite blommor som piggar upp, gärna i olika färger. Jag har blåklint i trädgården sedan ett par år. Dess blåa färg är väldigt vacker och lyser upp fint.

 Kanske törs jag slänga ut lite frön från den i rondellen. Den är i vart fall inte giftig.

1 kommentar:

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.