måndag 12 november 2012

Vad är pimiento?


Tack kära grannfru, för att du frågar! Med den har du satt en lavin i rullning. Jag har fått inspiration till ännu ett vardagsämne som jag härmed ger arbetsnamnet Bakning mat och annat gott. Det kanske modifieras med tiden.

Precis den frågan som Mona ställer har vi också ställt oss när vi har lagat rätten Köttbullar i tomatsås, som jag skrev om här. Nu senast haffade jag en personal på frukt- och grönt-avdelningen där jag handlar den mesta av min mat. Jag fick tag i en mat-passionerad man som inte bara besvarade frågan, utan även gav en mängd alternativ att använda som pimiento och en historielektion kring varför matbutiken inte har det i lager.

Han börjar berätta att ordet pimiento stammar ur det spanska språket och att pimiento är vanlig i den spanska matlagningen. Om jag nu fick in all information rätt i skallen, så är det helt enkelt torkad grönsak, ofta paprika. Men jag tror att det kan vara andra grönsaker också, som vinner på att få reducerat vatteninnehåll och därmed en förtätad, rikare smak. Till exempel tomat och chili.

Vidare ger han mig ett konkret tips på hur jag kan göra min egen pimiento. Man ugnsrostar paprika långsamt på låg värme och över lång tid, på samma sätt som när man tillagar tjälknöl. Den enda skillnaden är att paprikan ska bli helt torr, det vill man ju inte att tjälknöl ska bli.

Sedan kommer han på att de har torkade chilifrukter som kanske kan funka som ersättning just den dagen. Han ilar iväg till en hylla fylld med både färsk och torkad chili. Vi doftar på olika torkade chilifrukter, jämför skillnader i smak och resonerar kring andra användningsområden. Det är självplock och samma pris för alla sorter så jag plockar med mig flera torkade chilifrukter av ancho och chipotle i en påse. Ancho-chili är mild och söt i smaken, som pulver använder vi den när vi gör vår tacoblandning. Chipotle-chili är något starkare, har en rökt ton, är också söt men inte lika mycket som anchon.

Allt enligt den passionerade på frukt- och gröntavdelningen. Hans historielektion däremot, den lämnar jag därhän. Där hängde jag inte med riktigt.

2 kommentarer:

  1. Tack Lena för den förklaringen.haffade 2 st idag på Maxi, en lite mer förvirrad sen en som jobbar i deras kök. Hon sa att pimiento är en torkad liten chili men att dom ej saluförde dessa, så hon rekomenderade chiliflakes ca 1 tsk som skulle motsvara 4 torkade . har just anrättningen på spisen, så vi får väl se vad vi tycker om just min. Lena, vilken affär handlade du på ??// Mona

    SvaraRadera
  2. Samma som du Mona. Maken frågade också en där, men fick bara veta att det var något de inte hade. Man kanske skulle fråga en ny person varje gång och se hur många svar man kan få :-D

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.