onsdag 21 november 2012

Så många kramar behövs

För ganska många år sedan hörde jag något fint om hur många kramar en människa behöver. Jag googlar på antal kramar per dag och får träff direkt:

Fyra kramar per dag behövs för att överleva överhuvudtaget. Åtta kramar per dag för att må bra och tolv kramar per dag för att växa som människa!

 
Läskigt egentligen, om man börjar räkna på det. Vi är sex personer i familjen. Det är alltså fem andra som ska ha kramar. Om alla kramar skulle komma från mig skulle det bli en himla massa kramande under en dag. Jag har inget emot att kramas, det är inte det, men skulle jag verkligen hinna? Vissa av barnen får definitivt inte fyra kramar per dag av mig. Äldsta barnet tror jag inte ens får fyra kramar per vecka. Nu när jag tänker efter undrar jag om hon får fyra kramar per månad?!

Nu är det en himla tur att hon och hennes yngre syster har en massa fina kompisar. Och det är väl naturligare att vilja kramas med jämnåriga än med sin mor och far när man är i början och slutet av tonåren.

Jag sätter mitt hopp till att de kramas mycket i deras kompiskretsar.

3 kommentarer:

  1. Helt sant och visst behöver alla kramar men antalet har säkert underordnad betydelse.Huvudsaken är nog att kramen är uppriktigt menad.Jag tror att dödsantalet skulle stiga drastiskt med tanke på att fyra kramar per dag är det nog ett fåtal som får eller ger/LS

    SvaraRadera
  2. Ja helt klart känns det om kramen inte är uppriktig, då kan den snarare ta energi än ge. Och sedan tror jag att vänliga blickar och varma ord ger känslomässig näring också, nästan som en kram.
    Kram på dig!

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.