söndag 7 oktober 2012

Växer i fristad

Pergolavy

Försommarens pionknopp



Fetblad och kärleksört

Gräslök
Min trädgård är min fristad och jag törs nog säga ett den är mitt favoritställe på jorden. Jag är nog som mest ett med mig själv när jag är i trädgården. Jag gräver upp, flyttar och ibland delar på mina växter. Och planterar nytt också förstås.

Där njuter jag av att både grovjobba mig svettig och meditativt småpyssla på knä. Våren och hösten är grovjobbens tid. Då gräver jag bort, upp och djupt, och de senaste åren har bit för bit av gräsmattan grävts bort. Fast ska man vara riktigt ärlig så är det min man som gräver när jag vill ha bort grässvålen. Jag brukar entusiastiskt börja, men efter en halv kvadratmeter och flera timmar senare är jag helt slut. Då ber jag den käraste maken som med raska steg kommer med spaden. Och när han då börjar jobba ser det så där snuskigt enkelt och lätt ut. Han blir vare sig svettig eller får andnöd. Lätt frustrerande, men vackert att se på.

Så för varje säsong blir våra rabatter och vår köksträdgård större och större, medan gräsmattan blir mindre och mindre.

Och sedan, efter allt grävande, flyttande och slit kommer sommarvärmen och allt blir stilla i trädgården. De nyplanterade växterna får vara i fred för att etablera sig. Det går att ägna sig åt lite stillsam ogräsrensning förstås, men mest går jag omkring och är. Jag samtalar med mina växter, funderar på om de trivs, frågar om de behöver något eller om de vill flytta till en annan plats i trädgården. Eller till någon annans trädgård.

2 kommentarer:

  1. Hej
    Jag blir jätteglad att du börjat skriva. Du som är så klok ock kreativ. Jag kommer att se framemot dina inlägg. Sen är jag övertygad om att jag kommer att få en hel del trädgårdsinspiration (och det kan jag behöva...) Kram Maria

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh tack, fina Maria! Ja, vi får väl se hur det här går...

      Jag tycker att det är roligt att skriva, men har inte tagit mig tid till det tidigare. Och så tycker jag att det är roligt att visa upp mina alster och trädgårdskompositioner. Fram till nu har jag använt mig mycket av Facebook som arena för det, men har saknat utrymme att brodera ut lite.

      Så det ska bli ett spännande äventyr att blogga och jag kan definitivt behöva lite feedback från ett proffs som du :D Kram, Lena

      Radera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.